Pozytywny wpływ aktywności ruchowej.

Na początku musimy sobie wyjaśnić, co to jest aktywność ruchowa. Ruch jest naszą naturalną potrzebą biologiczną i jest podstawą naszego zdrowia psychicznego i fizycznego. Kiedy zaniedbujemy ruch dochodzi często do chorób naszego organizmu.

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA:

podejmowanie w ramach wypoczynku czynnego różnego rodzaju zabaw, ćwiczeń i różnych dyscyplin sportu, dla rekreacji i zdrowia, poprawy zdolności wysiłkowej, specjalnych sprawności i umiejętności fizycznych, zapobiegania powstawaniu chorób cywilizacyjnych (poprawa sprawności układu krążenia, ruchowego, oddechowego, przeciwdziałania stresu psychicznego), zwiększenia stymulacji korzystnych wpływów na zdolność do pracy fizycznej i umysłowej.

Dzięki aktywności ruchowej możemy walczyć z zagrożeniami współczesnej cywilizacji. Uprawiając rekreację możemy:

  1. kompensować (tzn. wyrównywać) brak ruchu – za dużo czasu spędzamy w pozycji siedzącej,
  2. neutralizować stresy i przeciążenia psychiczne – odreagować, „wyżyć się”, poprawiamy sobie nastrój,
  3. zapobiegać występowaniu szeregu chorób i dolegliwości – choroby krążenia, otyłość, pielęgnujemy swoje ciało, wzmacniamy mięśnie i cały nasz organizm, stajemy się odporniejsi na choroby –przeziębienia, infekcje,
  4. regenerować (odnawiać) siły fizyczne i psychiczne – jeśli nasze ciało jest silne, to a nasza głowa też będzie silna,
  5. kształtować ciało i osobowość (charakter) – uczymy się systematyczności, aby się nie poddawać, konsekwencji
  6. rozwijać zainteresowania – zdobywamy nowe umiejętności, kompetencje, poznajemy nowych ludzi
  7.  zaspokajać różnorakie potrzeby.

Co się dzieje z naszym organizmem kiedy jesteśmy aktywni ruchowo?
Pozytywne zmiany zachodzące w organizmie pod wpływem ćwiczeń są wszechstronne:

  • ćwiczenia zwiększają siłę i masę mięśni, co stymuluje wzmocnienie psychiczne, a ponadto wspomaga sprawność intelektualną,
  • ćwiczenia fizyczne z reguły eliminują nałogi. Sprawność jako element nowoczesnego, zdrowego stylu życia coraz bardziej sprzeczna jest z uleganiem nałogom jako dowodem słabości, a nawet zacofania,
  • aktywność fizyczna skutecznie reguluje procesy metaboliczne, kontroluje tendencje do nadwagi i koryguje błędy żywieniowe,
  • podniesienie kondycji najważniejszego organu – serca nie może być osiągnięte żadnym innym sposobem. Jedyną metodą jest ruch i okresowe zmuszanie serca do intensywniejszej pracy.
    Sami będziecie mogli zauważyć zmiany w waszych organizmach takie szczupła sylwetka, sprężysty chód, mniejsze męczenie się, lepsze samopoczucie.